فعالیت فرهنگی فعالین لک و لکستان

«کار فرهنگی و روتین های متداول»
در هر فرهنگ و زبانی افرادی هستند که برای اعتلا و برجسته کردن داشته های فرهنگی خود تلاش می کنند و در معرض دید همگان قرار می دهند.این کار توسط همه ی افراد دخیل و وابسته از هر صنفی به طور تمام وقت خواسته یا ناخواسته دارای جریانی سیال و رو به جلو است.
در مورد اینکه برخی فعالان بخش فرهنگی لکی که موضوع بحث ماست، سعی دارند پا جای پای نفر قبل از خود بگذارند شکی نیست.این کار در ظاهر هیچگونه عیب و ایرادی ندارد و کاریست در خور ستایش اما در درازمدت فرهنگ ما راهمانند شخصی که روزانه ( سِ سویر) قرص مخدر بخورد  به خوابی عمیق فرو خواهد برد،هنگامی بیدار می شود که همه رفته اند وما همچنان در……
ما برای جواب دادن به این سوال که چه کسانی در مورد زبان و فرهنگ لکی کار فرهنگی می کنند؟، ابتدا به تعاریفی از روتین ، فرهنگ و سپس تعریفی از کار فرهنگی از دیدگاههای مختلف می پردازیم و آنگاه به کارهای فرهنگی افراد لک زبان از همه ی صنفهای مختلف می پردازیم.
روتین:روتین در لغت به معنی انجام کاریست به طور مکرر منظم و معمول ،اما آنچه مورد نظر ماست ، تکرار در کارهای فرهنگی است که هنرمندان و شاعران پا جای پای نفر قبل از خود می گذارند و همان مضمون و ایده را با واژه های مترادف پیگیری می کنند.مثلا ترانه ی «بزران» را همه ی خوانندگان لک و لر و گاه کرد خوانده اند، هر چند کار هر کدام زیبایی و لذت خود را دارد و بر دل می نشیند، اما به نظر می رسد که کسی در این مورد کار تازه ای که تفاوت آن با کارهای قبلی معلوم و روشن باشد ، انجام نداده است.
استفاده از روتین مشخص این ویژگی را دارد که دیگر مغز شما درگیر فکر کردن به آنچه که باید انجام دهد نمی‌شود و فقط کار را انجام می‌دهد.
تعریف فرهنگ :
بارها و بارها از واژه ی فرهنگ لکی استفاده کرده ایم وهرکدام بنا بر سلیقه و خواست و میل خود مواردی را از اصلی ترین و نمونه ی بارز فرهنگ لکی دانسته و به آن پرداخته ایم ،این کار ما  هر چند در باطن و ذات خود کاری پسندیده و ارزشمند بوده است ،اما باید دید که آیا در مسیر درست حرکت کرده ایم یا نه؟ کنایه ای لکی می گوید : «چو ئی تیه ریکی شه نن» که به معنی در تاریکی با چوب مبارزه کردن می باشد و ممکن است به هدف برخورد نکند.
مردم ما فرهنگ را در سواد داشتن ، خمیر مایه ای ادیبانه داشتن ، بر خورد سالم و روابط عمومی خوب داشتن ،آداب و معاشرتی صحیح و پسندیده در هنگام صحبت کردن و حتی طرز غذا خوردن  می دانند .این امر می تواند صحیح باشد اما همه ی آن نیست.
در فرهنگ‌نامه‌ها تعاريف، متعددى از واژه فرهنگ آمده، که به اختصار، تعريفى را که در برهان قاطع آمده، مى‌آوريم:

‘فرهنگ بر وزن فرهنج است که علم و دانش و عقل و ادب و بزرگى و سنجيدگى و کتاب لغت فارسى و … شاخ درختى را نيز گويند که در زمين خوابانيده از جاى ديگر سر برآورده و کاريز آب را نيز گفته‌اند چه دهن فرهنگ جائى را گويند از کاريز که آب آن برروى زمين آيد’ .

به امید سربلندی لکستان

 

فعالین لک،فرهنگ لکی،کارگروه لکی،لکستان،لک ولکستان،لکهای ایران،قوم لک،مردم لک،فرهنگی اجتماعی،هنارس لک،کمپین لکها،وبسایت لکی،بزران لکی،لک،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *