لکستان نام اصیل ترین قوم ایران لک لکستان بهتر بشناسیم

#معرفی_قوم_لک

#لک قومیتی در غرب ایران و قلب سلسله کوه های زاگرس است.
#زبان این مردم لکی است که ریشه در اوستایی، پارسی باستان و پهلوی دارد.
این زبان آوایی ترین زبان ایرانی است. تعدد واکه ها یا حروف صدا دار در این زبان بیشتر از هر زبان ایرانی است. نمودهای این زبان غنی ایرانی را می توان در قالب ابیات مور و هوره، لالایی ها، ترانه ها، چیستانها، ضرب المثلها، ابیات حماسی و شاهنامه، ابیات چهل سرو، گاهشماری و ستاره شناسی و اشعار قدیمی جستجو نمود. #زبان_لکی در تابستان ۱۳۹۶ خورشیدی به شماره ۱۴۳۸ در فهرست آثار ناملموس ملی به ثبت رسید. لکها در طول تاریخ بنا به دلایل نظامی و سیاسی در سرتاسر ایران و کشورهای پیرامون پراکنده شده اند. تجمع اصلی لک زبانان در حد فاصل استانهای کرمانشاه، لرستان، ایلام و همدان است که با گویشهای گوناگون تکلم می کنند.
در حال حاضر علاوه بر لکهای ساکن در حد فاصل چهار استان گفته شده، تنها برخی از لکهای ساکن در استانهای قزوین، مازندران، گیلان، خراسان رضوی، قم، زنجان، مرکزی، خوزستان و فارس توانسته اند به طور نسبی زبان خود را حفظ کنند. در مابقی نواحی یا زبانشان به فراموشی سپرده شده یا در قالب یک لهجه جدیدتر نمود پیدا کرده است اما بدون استثنا به تبار لکی خود واقفند.
نواحی لک نشین در قلب زاگرس در زمره قدیمی ترین سکونت گاه های غرب آسیا به حساب می آیند و دارای شواهد ارزنده ای از ادوار مختلف پارینه سنگی، نوسنگی، مس سنگی، برنز، آهن و ادوار تاریخی- اسلامی است. از جمله بارزترین شواهد پارینه سنگی می توان به محوطه گاکویه در ناحیه درود فرامان، غار گورگه لان هلیلان، غار شکارچی در بیستون و پناهگاه صخره ای همیان در کوهدشت اشاره کرد. تعدادی از قدیمی ترین مکانهای یکجانشینی دنیا چون چیا خزینه یا تپه گنج دره هرسین، شیخ آباد دینور، سراب و آسیاب در درود فرامان، تپه گوران هلیلان و تپه عبدالحسینی دشت خاوه در مناطق لک نشین واقع شده اند.
تپه های معروف گودین در کنگاور، باباجان در دلفان و گیان نهاوند، نقش برجسته ثبت جهانی شده داریوش هخامنشی در بیستون و گوردخمه های ایساکوند نیز از جمله آثار شاخص این نواحی هستند.
بر سینه کوه های هومیان و میرملاس در کوهدشت نیز نگاره های رنگینی از سده های پیش از میلاد دیده می شود که در مبحث تاریخ هنر بشری جایگاه ویژه ای دارند.
از ادوار تاریخی و اسلامی در حاشیه رودخانه سیمره خصوصا دره شهر امروزی آثاری از شهرهای قدیمی مربوط به ادوار ساسانی و اسلامی وجود دارد که نشان دهنده شکوه این مناطق در گذشته بوده اند.
تنوع جاذبه های طبیعی و فرهنگی در نواحی تحت سکونت لکها به گونه ای است که چشم هر بیننده ای را محو تماشای خود می کنند. از جمله آثار طبیعی این نواحی کوه های کوئر، گرین، بیستون، پراو، اسپی کوی، هنجس، مپل، هومیان، کاژور و میراو به همراه تنگه های مهمی چون شیرز و گاشمار و دربند و رودهای خروشانی چون گاماسیاو، کهمان، سیمره و کشکان و دشتهایی چون ماهیدشت کرمانشاه، کوهدشت و الشتر هستند.

گرد آورنده:زینب احمدی(دلفان)

 

 

لکستان ،اصیل ترین قوم ایران ،للکستانی،قوم کهن لک،وبسایت لکستان،زبان لکی،مفرغ لکستان،تاریخ لکستان، کاسیت ها،کاسیان،دلفان لکستان،ک لکستان، ب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *