لکهای-خرم اباد -کرمانشاه-ایلام – به هویت لکی خودتان بها بدین

خطاب به برخی از #لک‌زبانان #لرستان که خود را #لر معرفی می‌کنند.
و
📣خطاب به برخی از #لک_زبانان #کرمانشاه که خود را #کرد معرفی می‌کنند.

🌹خواهر و برادر لک زبانم که خود را #کرد یا #لر معرفی می‌کنی…

💠⏪ بدان که؛ جمعیت لک محدود به استان خودت کرمانشاه یا لرستان نیست و در ایلام، همدان، قزوین، شمال، کرمان و بسیاری دیگر از استان‌ها لک زبانان و ایلات و طوایف لک زندگی می‌کنند پس منطقی نیست یک لک زبان به علت حضور و زندگی در استانی با نام لرستان #لر معرفی شود و به علت زندگی در کرمانشاه #کُرد!

💠⏪بدان که؛ با کرد یا لر نامیدن قوم و زبان مادری‌ات به چند تکه شدن و تضعیف و حذف قومت کمک کرده‌ای و این کار یعنی تقویت و بزرگتر کردن کرد و لر ودر عوض نادیده و ناشناخته ماندن لک که نتیجه‌اش نابودی فرهنگ و زبان لکی است!

💠⏮بدان که؛ کرد یا لر بودن یعنی حذف میراث ارزشمند فرهنگ گذشته‌گان قومت و مصادره‌ی آن به نفع اقوام همسایه یعنی کرد و لر پس فریب این جمله که می‌گویند ما همه یکی هستیم پس لریم یا ما همه یکی هستیم یعنی کُردیم نخور و در جواب شان بگو ما همه یکی هستیم و #ایرانی هستیم از هر قوم و زبان ایرانی؛ #کرد_لر_لک_فارس_آذری_بلوچ و…

📣 و خطاب به #کرد زبانان و #لر زبانانی که قوم لک را لر یا کرد معرفی می‌کنند:

👈عزیزان لری که لک را زیر مجموعه‌ی خود می‌دانند، می‌گویند: نامی از هویت مستقل‌تان نیاورید! شما یک قوم و زبان مستقل نیستید…! شما زیر مجموعه قوم #لر هستید…! اگر اسمی از قوم لک بیاورید یعنی بر هم زدن اتحاد لرها! اما برایشان مهم نیست نابودی فرهنگ و زبان لک‌ها! بی‌رسانه بودن لک‌ها! برهم خوردن اتحاد لک‌ها! آنها فقط خود و منافع شان را می‌بینند. آیا حقی برای لک ها هم قائل هستند؟!

👈و عزیزان کُردی که لک را زیر مجموعه خود می‌دانند، می‌گویند: از زبان بودن لکی و قوم بودن آن حرفی نزنید! شما بخشی از کرد هستید اگر بگویید لک هستید کردها را تضعیف وکوچک کرده‌اید! شما لهجه‌ای از کردی جنوبی هستید! شما اگر لک باشید بین کردها تفرقه انداخته‌اید! برای آنها هم چند تکه شدن و از بین رفتن فرهنگ و زبان لکی مهم نیست حتی مهم نیست! برایشان #محرومیت لک‌ها هیچ اهمیتی ندارد! آنها خودشان از تبعیض قومی شکایت دارند اما با نادیده گرفتن حداقل حقوق لک‌ها که شناساندن هویت مستقل قومی است، حق لک‌ها را پایمال می‌کنند!

همین عزیزان کرد و لر گاه برای معرفی قوم خود از داشته‌های قوم لک استفاده می‌کنند آن گاه چون خود را صاحب همه چیز می‌دانند به خود اجازه می‌دهند هیچ نامی از تعلق آن آثار و بزرگان به قوم لک نیاورند و این طور میراث و داشته‌های فرهنگی ارزشمند را تصاحب می‌کنند.
مشاهیر و نخبگان که هر کدام می‌توانند نماد یک قوم و کشور باشند نمونه از این نادیده گرفتن هاست! مثلا کریم خان زند را لرها لر و گاهی کردها کرد معرفی می‌کنند!
و این چنین هیچ نامی از لک بودنش نمی‌برند و اگر هم ببرند با پسوند و به شکل لک لر! یا لک کرد! معرفی می‌شوند! و این برای لک‌ها هیچ دستاوردی نخواهد داشت!!!

✅آنچه که با عنوان کردها و لرها در این متن مطرح شد مقصود تمام عزیزان کرد و لر نیست، آنها با کرد و لر خواندن لک‌ها منجر به تکه تکه شدن، ناشناخته ماندن و محرومیت مناطق لک زبان هم می‌شوند وبا این کار ضمن بی‌احترامی به هویت مستقل قوم لک حقوق لک زبانان را نیز پایمال می‌کنند.
لک زبانان در گذشته و اکنون #دو_قوم_همسایه_کرد_و_لر_را_دوست_و_برادر_خود_می‌دانند و اتحاد اقوام زاگرسی را که از اقوام اصیل ایرانی هستند لازم و ضروری می‌دانند! و معتقد هستند اتحاد به معنای حذف یا هضم یک قوم در قوم دیگر نیست اتحاد یعنی #برابری و #برادری هم چنان که دو برادر در حین شباهت دو نام متفاوت و دو هویت مستقل دارند.

🔹لک‌ها با جمعیت میلیونی شان یکی از هفت قوم بزرگ ایران‌اند اما متاسفانه به علت نداشتن رسانه، اتفاقات و ناملایمات تاریخی در چند قرن اخیر نداشتن یک مرکز محلی سیاسی(استان) بی‌مهری و بی‌توجهی مراکز استان‌های لک‌نشین و عدم کار فرهنگی موثر در گذشته، در میان اقوام کشورمان کمتر شناخته شده‌اند هرچند که در سال‌های اخیر با فعالیت‌های فرهنگی قشر فرهیخته و دانشگاهی به خصوص جوانان دغدغه‌مند اوضاع بهتر شده است اما حفظ میراث فرهنگی این قوم که در واقع میراث ملی ارزشمند تمام ایرانیان است تلاش و همت عموم مردم و توجه مسئولین را می‌طلبد.

لکستان،هویت لکی،لکهای خرم اباد،لکهای کرمانشاه،اصالت لکی،هویت ،بزرگان لکستان،رسانه لکی،قوم لک،کمپین لکها،رسانه لکی،وبسایت لکستان،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *